На початку квітня Lavina Music обіцяє видати збірку “Краще” від Скрябіна. На початках гадалося її випустити майже в середині березня, однак гурт не встигав перезаписати в новому баченні 15 відібраних пісень. Нагадаємо, що відбір пісень на збірку здійснювався на офіційній сторінці ватаги http://www.skryabin.ru/ і за підсумками голосування найбільшу кількість голосів – 25 і вище, – здобули 22 пісні. Які саме з них відібралися до ювілейної плити Скрябіна – ці відомості Кузьма має за сакральну таємницю.
12 квітня у Львові має відбутися фестиваль “Фольк-Альтернатива”, який є сходинкою у відродженні славетної колись “Альтернативи”, розпочатого ще минулого грудня. Дійство заплановане як елітарне, тому проводитиметься або у Львівській опері, або в драмтеатрі ім. Марії Заньковецької з платним входом. Учасниками концерту мають бути гурт Скрябін в “тихому” виконанні, Нічлава (Андрій Підлужний) зі своїми піснями та Пікардійська Терція. Після виступу всіх виконавців зокрема, разом вони виконають програму автентичного проекту Скрябіна “Еутерпа”, навмисно підігнану саме до такого прочитання. Задум зробити негаласливу “альтернативу” виник в організаторів після критичного зауваження музичного телеканалу “Ентер” в оповіді про минулорічний концерт, мовляв, чому вважається, що альтернативна музика повинна існувати лише в “підземеллі”. Відтак “Фольк-Альтернатива” покликана довести, що підкультура протилежжя доступна й для інтелігентного слухача.
Юрко Фединський, один із учасників гурту Гайдамаки, нарощує міцність свого проекту під робочою назвою Carpathian Roots. Втім, називати це угруповання тільки проектом Юрка не правильно, бо карпатські корені пліч-о-пліч з ним відкопують не менш знакові постаті: лірник-кобзар Тарас Компаніченко, який до того ж співає, а нині ще взявся за лютню та уд; електро-скрипаль Сергій Охримчук, відомий за співпрацею багато з ким, в тому числі з Гайдамаками, Олегом Скрипкою, народними ансамблями Древо та Володар; на дримбу грає та співає Валерій Гладунець з автентичної капели Божичі, співпрацею з якою нині захопився ватажок ВВ. Попри такий фольковий склад Carpathian Roots мають і звичну ритм-секцію з бас-гітари та ударних, й намагаються переплести в одне ціле перелічені музичні знаряддя з різних епох, власне карпатські мотиви та модерн. Наразі був тільки один публічний виступ до дня Святого Валентина, але невдовзі гурт обіцяє з’являтися на люди частіше, зокрема – в столичних популярних клубах.
Гайдамаки було вже завершили роботу над своєю другою платівкою, та після відвідин в середині лютого Естонії хлопці накидали ще дві пісні. Тепер вихід альбому відсунеться щонайменше на час запису двох стежин. Крім того музúки мають встигнути вирішити ще одне надзвичайно важке питання: включати бонусом на диск річ “Сусідка”, записану минулого літа наживо на фесті “Tanz & Folk Festival” в німецькому місті Рудольштадт, чи ні. До плити увійде студійна версія пісні, а “німецька” “Сусідка” була видана наприкінці 2003 року на CD-збірці згаданого фестивалю.
Співачка з українським музичним мисленням Росава вирішила сповільнити темпи альбомо-будування і свідомо самоусунутися від постійної гонитви за увагою, з її надуманими інформаційними приводами та примітивними схемами, що дозволяють не забувати про існування митця: раз на рік – нова плита, раз на чверть року – новий кліп та окремник. “Якось на свіже вухо переслухала все раніше напрацьоване до нового альбому і жахнулася!” – ділиться відкриттям Росава. – “Хоч як я береглася від кон’юнктури, вона таки негативно вплинула на мої нові пісні”. Відтепер раніше створені пісні до платівки “Зозуля і Тиша” будуть співачкою неквапно перероблятися заново, а щільно взятися за них у студії Росава збирається влітку. Тим паче що головний обрамник награнь співачки вокаліст ТНМК Діля (Едуард Приступа) до травня зайнятий записом свого самостійника “НеДіля”. До слова, Росава теж задіяна в цьому пісеннику на підспівах.
Тарас Чубай має намір у вересні повторити в столичному палаці “Україна” свою програму “Світло і Сповідь”. Під час прем’єри дійства минулого року до зали не потрапила велика кількість бажаючих, тож виконати музичні сюїти в Києві вдруге – не завадить. Тим паче, що то не буде до букви те саме видовище. “Зміни в програмі навіть не треба планувати, вони стануться самі собою, бо ми теж змінюємося”, – мудречо міркує пан Тарас. Водночас митець не полишає задуму провезти “Світло і Сповідь” десятком найбільших міст України, які спроможні “потягнути” такий складний концерт. Щоправда, на заваді втіленню ідеї можуть стати передвиборчі перегони, під час яких практично не можливо донести до загалу якісь високі творчі починання.
Тим часом триває робота над музично-документальним фільмом про життя гурту Плач Єремії. Над стрічкою працює товариство Film Plus Production, з яким Тарас Чубай вже співпрацював в своїх останніх відео. Кіно має охопити досить рідкісні кадри, починаючи від суто робочих миттєвостей у підготовці, скажімо, дійства “Світло і Сповідь”, і аж до зйомок толоки, здійсненої у високогірному карпатському будиночку. Невід’ємною складовою стрічки покликане стати й нове відео, яке планується зняти цієї весни у співпраці зі згаданим Film Plus та Віктором Придуваловим.
Розширюється й закордонний простір, охоплений Тарасом Чубаєм та Плачем Єремії. На осінь наших виконавців співаної поезії кличуть до Швейцарії на ряд мистецьких фестивалів, при чому швейцарська сторона вийшла на Тараса Чубая сама.
За “скельними” справами не тупцюють й речі поточні. Нині Чубай та його ватага працюють над другою частиною сюїти “Світло і Сповідь”, а також продовжують творчі досліді з підспівом: пробують залучити до нього трьох дівчат-вокалісток з молодих львівських гуртів: Софію Cливку, котра співає в гурті Морс (його засновником є, зокрема, басист Джек о’Лентерн – Орест ”Смєх” Смішко); Тамару Горгішелі, фронт-фрау Чорного Вересня; та Соломію, яка є учасницею команди Далі і рідною молодшою сестрою Тараса Чубая.
Фактично Самі у світлі втілення планів про вихід на велику сцену за 1 000 000 доларів США почали підгін своїх пісень для західного слухача. Наразі перекладена на англійську річ “Дивина”. Гурт залишився вірним своїм вишукам і тому англійська назва омофонна (збігається за звучанням, але інша за написанням та значенням) українській: “Diving Now”. Зараз пісня дозводиться в студії, а в чергу на занглійщення вишикувались “Кіріян” та “Залишай”. Переклад пісень не викликає у вокалістки групи Ірени Карпи особливих труднощів, бо останні 7 місяців подорожуючи східними країнами вона тільки те і робила, що спілкувалася та переписувалася англійською мовою. “Буває, віршований текст легше створити тією мовою, якою не володієш досконало: метафори приходять простіше”, – іронізує Карпа. – “Коли пишеш українською, то підсвідомо висуваєш до неї вищі вимоги, тому втрачається якась наївність. Зрозуміло, що писати “I love you – I need you” я не буду, тим паче що англомовних поетів шануємо і читаємо в першоджерелах”.
Перелічені награння належать новим плитам “Kurva, Cum Back” та “Low-Fi Trавми”, створення яких досі триває, однак в попередніх альбомах вже траплялися готові для закордонного ринку пісні, зокрема франкомовні ”Серця” з платівки “Космічний Вакуум”. Жоден з раніше створених співаників Фактично Самих так і не набув гучного розголосу, тож не дивно, якщо деякі зі старих іномовних пісень будуть по-новій витягненими з клуні. Однак невідомо, чи вийдуть взагалі згадані альбоми “Kurva” і “Травми”: після підписання угоди про вкладення в гурт мільйона доларів США ватага здійснює зміни формату, а кожна пісня буде прораховуватися за конкурентоспроможністю на західних ринках. Не виключено, що багато з вже записаних награнь суттєво “покращуватимуться”.
Очікувані зміни у назві з Фактично Самі на Ірена Карпа FS не сильно засмучують музúк: для тих, хто їх знав раніше вони й надалі залишаться Фактично Самими, а цілком новому слухачеві, якого ватага тільки-но збирається охопити, байдужі всі ті перипетії з назвами. Тим паче, що ім’я групи від початків було штучним, похідним від першо-початкового Fuck Submarine! “Якийсь відтинок закінчився, тому цю назву вже й не шкода втратити”, – у своєму стилі повідає Карпа, – “Ми вже не самі – ми тепер з “баблом”. До того ж нам навісили продюсерів, але в творчому процесі нас ніхто поки що особливо не затискає, все робиться шляхом досягнення взаємозгоди”.
Попри те, на думку фронт-фрау “самітників”, жодним грошам не вдасться перетворити команду на примітивний мейнстрім, бо цього не може вийти за природою групи: все, що вони творять – не штамповка. Питання радше стоїть про усунення недоробок та доведення звучання ФС до західної конкурентноздатності. “Можна, звичайно, мені “заштукатурити” лице і зробити з мене попсове дівчисько – он вже навіть пропонували в рекламному ролику “Nokia” знятися. А дулі!” – залишається вірною протилежжю Ірена Карпа.
Незабаром мають з’явитися висліди “бабла”: бізнес-план передбачає появу синґлу та кліпу до нього. Мета: зробити надзвичайно якісне відео, в якому б Фактично Самі в очах свої давніх шанувальників нічого не втратили, а лише б набули.
Jurko Zelenyj, FDR